четвер, 9 березня 2017 р.

Роль патріотичного виховання на уроках математики в учнів 5-6 класів

 З досвіду роботи вчителя математики вищої категорії спеціалізованої школи І-Ш ступенів №72 з поглибленим вивченням хімії та біології   Попкової Світлани Іванівни.

За одинадцять років навчання у школі учень набуває безліч різноманітних знань, вмінь та навичок, але одною з головних задач залишається задача виховання Людини, Особистості, а вчитель математики може і повенен допомогти формуванню душ учнів.


 Перш ніж виховувати на уроках математики патріота, потрібно спочатку зацікавити самим предметом, щоб його вивчали не з одною метою - успішно здати ЗНО, а щоб їх зацікавленість предметом була на стільки велика, що вони самі могли б робити різні наукові відкриття в цій галузі, а значить прославляти свою країну і бути патріотами малої Батьківщини. Патріотичне виховання в кожному суспільстві на протязі багатьох століть здійснювалось на базових цінностях народу, які служили інтересам суспільства. З народження у кожної дитини починається формування уяви про свій рідний дім, батьків, рідне місто, село, де вона народилась, про все що її оточує і що називається малою Батьківщиною, адже «любов до вітчизни починається з любові до матері». Основні патріотичні якості: співчуття, почуття своєї гідності, розвиток почуттів і рис характеру дитини, що пов’язують її зі своїм народом, зі своєю Батьківщиною. Систему цінностей виховання патріотизму можна разділити умовно на головні сфери:
  • духовно-патріотична (повага і збереження спадщини Батьківщини, мови і культури як найвищих святинь українського народу, гордості і чесноті, духовної зрілості);
  • морально-патріотична (любов до Батьківщини, свого народу, повага до старшого покоління, любов до своєї сімї та близьких);
  • історико-патріотична (вірність і повага до героїчного минулого та кращих традицій історії Батьківщини);
  • державно-патріотична (приорітет національних цінностей і інтересів України, її суверенітет, незалежність і цілісність, громадянська зрілість, вірність громадянському і воїнському обов’язку, готовність до захисту Батьківщини).
Перед сучасним педагогом стоїть головна задача -виховання патріота, тобто особистості, яка любить свою Батьківщину.




На кожному уроці я намагаюсь: 1.Виховувати інтересу до минулого шляхом вивчення культури, побуту, знайомства із долями людей різних епох через розв’язування задач з патріотичним змістом.
2.Дати дітям можливість побачити самому Батьківщину: її природу, історію пам'яток.
3.Развивати особистість, яка володіє головними якостями громадянина-патріота Батьківщини, яка здатна з успіхом виконувати свій громадянський обов’язок.
4.Поглибити знання учнів про рідний край, місто, село, її людей, виховання гордості за героїчне минуле.
5.Вивчати традиції народної культури, народного мистецтва.
Впевнена, що умілий і продуманий вчителем кожний етап уроку дає можливість учню проявити себе, вихованню таких якостей, як соціальна активність, громадянськість, а в кінцевому підсумку — патріотизм. Велике значення має знайомство зі знаменитими земляками, виховує у кожної людини гордість за свою Батьківщину, рідний край. Одне з таких прізвищ – прізвище академіка Всеукраїнської  Академії Наук М.П. Кравчука, якого 1938 року безпідставно репресували і заслали на Колиму, де він і загинув. На його пам’ятнику в Києві написано девіз його життя: «Моя любов – Україна і математика». Учням бажано якомога більше розповісти про цього та інших справжніх патріотів України.  
Український математик Михайло Пилипович Кравчук
Задача1. Видатного українського математик Михайло Пилипович Кравчук за 50 років свого життя написав 180 наукових робот. У 30 років він стає професор математики Київського політехнічного інституту. У 1929 році у віці 37 років одержав звання академіка і був обраний дійсним членом Всеукраїнської академії наук.3/10 свого життя він працював у системі Академії наук УРСР.Скільки років Михайло Пелипович пропрацював у системі Академії наук УРСР?
Прагну, щоб навчання було емоційним і збуджувало позитивні емоції. Бо, протягом усього часу навчання в школі, дитина, а пізніше - підліток, молода людина  потребують взірця для наслідування. На уроці створюється сприятлива емоційна обстановка, якщо перед викладом нового матеріалу провести 2-3 хвилинну бесіду про українських учених математиків або місце математики в житті давніх і сучасних людей. Формуванню патріотизму в учнів, зокрема гордості за успіхи держави, сприяють задачі, що містять історичні чи статистичні відомості (загальнодержавні чи регіональні). Цікавими для учнів є також задачі, що містять історичні дані регіону, популяризують українську історію, її людей, боротьбу українського народу за незалежність, мову та культуру. Коли вміння розв’язувати задачу сплітається з історією, задача стає більш значимою і може стати дійсно цікавою кожному учню, наприклад: Запорізький поет-гуморист Петро Павлович Ребро – український поет-гуморист, був член ради старійшин Запорізької області, радником голови облдержадміністрації, почесним доктором Запорізького національного університету, почесним громадянином рідного села Білоцерківки Запорізької області. Стипендіат Президента України. Задача 2. Видатний український поет-гуморист, наш земляк Петро Павлович Ребро написав 104 твори. З них, творів сатиричного характеру, він написав в два рази більше, ніж творів гумористичної серії «Козацькі жарти», а творів ліричної поезії для дорослих і дітей - на 56 творів більше, ніж гумористичних. Скільки творів кожного жанру написав поет?
Визитна картка, символом Запоріжжя та цілої епохи- ДНІПРОГЕС
Переживе він храми й колізеї, Сягне крилом вершин тисячоліть. Батьків труди, дерзання і горіння, Сивини їхні, рани й мозолі, Читатимуть наступні покоління На гордім дніпрогесівськім крилі.
Пропоную наступні задачі:
Задача 3. Потужність Дніпрогесу та Дніпрогесу -2 складає 1388Мвт. Потужність Дніпрогесу на 268 Мвт меньше потужності Дніпрогесу-2. Визначити потужність Дніпрогесу-2.
Задача 4 Найбільшою водною артерією України є наша річка  Дніпро — третя за величиною (після Волги і Дунаю) річка Європи. Довжина Дніпра – становить 2202 км, у межах України — 980км. Знайдіть який відсоток довжини річки знаходиться на території України.
Їз історії запорізького козацтва Найраніший за датою морський похід запорожців датований в літописах 1492 роком. Запорізькі козаки робили суда, які називали «Чайками». Ці кораблі не мали кіля, а їхні борти представляли собою збиті внахлест цвяхами дошки.  Уздовж бортів кріпилися копиці сухого очерету товщиною з діжку, обв’язані липовим ликом.
Задача 5. Довжина судна «Чайка» запорізьких козаків була 60 футів , а ширина та висота складали 1/5 довжини судна. Скільки футів була ширина та висота такого судна?
Любов до малої Батьківини Створюю умови для ідентифікації учня як жителя міста чи села, виховую любов до рідного дому, школи, вулиці, своєї країни, її природи, рідної мови, побуту, традицій. Для того, щоб збільшити потенціал патріотичного виховання предмета математики, частіше включаю в зміст уроку задачі, що викликають почуття гордості за рідну країну і стосуються державності, столиці, прапора тощо.

Задача 6 Площа Запорізької області складає 28,461 км2, а площа Полтавської області – 31 974 км². На скільки площа Дніпропетровської області більша? Скільки відсотків площа кожної з областей складає від площі України? Задача 7 Підрахуйте, скільки разів у тексті Гімну України зустрічається кожна голосна буква. Складіть варіаційний ряд і побудуйте відповідну лінійну діаграму. На закінчення (як підсумок) хочу подати слова академіка І.Д. Беха, які мають стати дороговказом на шляху патріотичного виховання підростаючого покоління Українців. Особливого значення для патріотичного виховання набуває особистісно-орієнтований підхід, коли в центрі освітньо-виховного процесу стоять інтереси дитини, її потреби та можливості. Лише через таку ієрархію ціннісних підходів як людина (особистість) – народ (культура, історія, освіта) – держава (суспільство) можна реалізувати перспективну і демократичну модель виховання громадянина-патріота.

Немає коментарів:

Дописати коментар