четвер, 9 березня 2017 р.

Організація розумової діяльності учнів 5-6-х класів на уроках математикив з розвитку пам’яті та уваги.

Організація розумової діяльності учнів 5-6-х класів на уроках математикив з розвитку памяті та уваги.
З досвіду роботи вчителя математики вищої категорії Запорізької спеціалізованої школи І-Ш ступенів №72 з поглибленим вивченням хімії та біології Попкової Світлани Іванівни
Навчальна діяльність вимагає розвитку вищих психічних функцій - довільності уваги, пам'яті, уяви.
Увага, пам'ять, уява школяра набувають самостійності - дитина навчається володіти спеціальними діями, які дають можливість зосередитися на навчальній діяльності, зберегти в пам'яті побачене чи почуте, уявити собі дещо, що виходить за рамки сприйнятого раніше. Завдяки пам’яті ми збагачуємо нашу ерудицію, поповнюємо багаж знань, досвіду. Пам’ять дозволяє нам відстежити власний розвиток, перетворення.  Пам’ять - форма психічного відображення, що полягає в закріпленні, збереженні та подальшому відтворенні минулого досвіду. Основними процесами пам'яті є: запам'ятовування, збереження та відтворення інформації. Організація розумової діяльності учнів 5-6-х класів на уроках математикив з розвитку пам’яті, вимагає і розвитку уважності. Уважність — це вміння спостерігати за навколишнім світом і вибирати те, що потрібно для роботи. Немає жодного уроку математики, де можна обійтися без уважності. Для розвитку уваги,можна запропонувати такі задачі: 1).На березі 5 гілок, на кожній по 3 сливи. 7 слив впало. Скільки слив залишилось на березі? 2). З міста виїхало 14 автомобілів, а в місто в'їхало 18. Скільки всього автомобілів їхало в місто? 3)В автобусі -24 пасажири. На першій зупинці вийшло 3, а зайшло 6 пасажирів, наступної зупинки - вийшла 2, а зайшло 4, потім вийшло 5, а зайшло 7 пасажирів, потім вийшло 9, а зайшло 2 пасажири. Скільки зупинок зробив автобус ? Необхідно розвивати різні види уваги. Довільна увага — такий вид уваги, за якою ви змушуєте себе зосередитись на певній дії чи предметі. Не завжди учням хочеться це робити Наприклад, на уроці ви пишете математичний диктант. При цьому потрібно сконцентруватися на тому, що говорить учитель. Хтось почав пошепки розмовляти — маєте примусити себе не звертати на це уваги. Отже, довільна увага потребує зусиль. Існує ще один вид уваги, коли не треба примушувати себе зосереджуватися на виконанні певних дій. Увага учнів сама по собі, без додаткових зусиль зупиняється на чомусь цікавому.Така увага називається мимовільною, тобто та, що відбувається поза вашою волею. Наприклад, на наочності учень помітив яскраво оформлений малюнок для задачі. Потім, коли уважно його розглянув, він може й не сподобатися, але увага допомагає запам ятати необхідну інформацію щодо умови задачі. Довільна увага допомагає у навчанні. Увага має декілька властивостей. Одна з них — обсяг. Чим більший обсяг, то краще. Це допомагає учням сприймати більшу кількість інформації. При вивчені у 6-му класі теми:«Подільність чисел», учням можна запропонувати вправу на перевірку й розвиток уваги, наприклад - «Картки з числами»: 1).Учитель демонструє картку – квадрат з клітинками, в де-яких клітинках квадрата розташовані числа, кратні 5-ти та 9-ти. Учні мають уважно подивитись й запам'ятати, скільки чисел записано в квадраті та в яких радках і клітинках. Після цього учні повинні скопіювати по памяті квадрат у робочий зошит та відповісти на питання- скільки зображено чисел кратних 5-ти, а скільки кратних 9-ти. Необхідно проставити лише ті числа, які чітко запам'ятали. 2). Учитель демонструє аркуш, на якому у 12-ти рядках хаотично розташовано по 10 чисел. Завдання учням: переглядаючи цю таблицю, викреслювати, наприклад, числа, кратні 3-м, а числа кратні 5-ти- підкреслювати. 3).Учитель пропонує картку з 5 рядків, початок кожного починається з літери і чисел кратних де-якому числу. Під таблицею слова, букви яких зашифровані числами з рядочків. Треба прочитати кожне слово. Наприклад, А-числа кратні 2-м : 2;4;6;8;10;.. С-числа, кратні 3-м : 3; 6; 9;12;… М-числа, кратні 5-ти: 5;10;15;20;… О- числа, кратні 9-ти: 9;18;27;36;… В- числа, кратні10-ти: 10;20;30;40;… СЛОВА: а) 36;3;6 - (оса) б) 12;27;40;8 - (сова) в) 15; 6; 5; 4 - (мама) г) 3;18,15 - (сом ) 4). На кратці зліва розташовані- вертикально числа 2, 3, 5. 9, 10, а праворуч розташовані - вертикально трьохзначні числа, кратні де-якому числу. Учням необхідно прослідкувати кожну лінію зліва направо й визначити, де вона закінчується. Починаються лінії ліворуч, а закінчуються обов'язково праворуч.
2             261
               540
               123
3             602
               300
5             891
               650
               474
9             522
               820 10 942
5)Уважно слухайте слова, які я говорю, і піднімайте праву руку, коли почуєте число кратне 5-ти, а –ліву, коли почуєте число , кратне 3-м: 4;5;9;10; 14;15;20;21;23;25;27;30; 31;33;35;37;39;… 6) На картці намальовано квадрат із 16 клітинок. Необхідно у клітинках- по горизонталі, вертикалі і діагоналі розташувати числа -1,2,3,4 так, щоб числа у рядках не повторювались, а їх сума по горизонталі, вертикалі і діагоналі була однаковою. Яким числам буде кратна відповідь у кожному рядку? 6) У будинку 35 квартир. Скільки квартир мають номер кратний 3-м? Для розвитку концентрації уваги, тренування навичок посидючості й наполегливості в досягненні поставленої мети, можна запропонувати завдання додому: 1.Скласти перелік чотиризначних чисел, кратних 2-м і слів до них для продовження гри.

6 3 5 4 9 1 8 0 2 7 НД ВК ГО ЕЦ РУ ІБ ПТ СЬ АМ ЛЩ 0532 — сова, 8428 — темп, 3562 — вода, 6460 — день, 7192 —ліра, 9502 — роса, 9132 —ріка, 9670 — нуль, 3562 — вода, 7500 —лось, 8408 —тест, 7962 — луна, 9222 — рама, 2594 — море, 3160 —кінь, 3592 — кора, 0170 —сіль . Для розвитку стійкості уваги можна запропонувати завдання: 1.На картці -рядок чисел від 1-го до 20-ти. Називаючи цифри від 1 до 20, одночасно записуємо число з рядка, яке в сумі з названим числом дасть нам число, наприклад, кратне 5-ти: говоримо-1, а пишемо-4; говоримо-2, а пишемо-3; -3, а пишемо-2; говоримо - 4, а пишемо 1; говоримо-5, і пишемо -5; говоримо -6, а пишемо 4; і так –до 20-ти. Для розвитку пам’яті: 1) Рахувати від 1-го до 20 і в зворотному порядку. 2) Рахувати у зворотному порядку, починаючи з 200, віднімаючи при цьому від кожного наступного числа, число - кратне 2-м.. Наприклад, 200 – 198 – 196 – 194... 3) Показати учням картку з 5-ти трьохзначних чисел. (10 секунд ) Потім запропонувати записати по пам яті в зошит ці числа і з ясувати, які з них кратні 2-м, 3-м, 5-ти , 9-ти,10. Наприклад: 342, 504, 243, 450, 501. Вивчення математики потребую активних розумових зусиль. Дуже важко підтримувати в учнів довільну увагу на протязі всього уроку. Для цього вчителю необхідно піклуватися про те, щоб на уроках кожний учень працював активно і зацікавлено, це дасть змогу розвивати у дитини пізнавальний інтерес до предмету. 

Немає коментарів:

Дописати коментар